Reizen met Vincent - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Isabelle & Annerie - WaarBenJij.nu Reizen met Vincent - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Isabelle & Annerie - WaarBenJij.nu

Reizen met Vincent

Door: Annerie

Blijf op de hoogte en volg Isabelle & Annerie

08 September 2013 | Ghana, Berekum

Zoals beloofd nog een (verlaat) verslag van de reis die Vincent en ik hebben gemaakt.

We hebben bijna vier weken met zijn tweeën rondgereisd door Ghana. Onze trip begon in Accra, de hoofdstad. We zijn hier op sleeptouw genomen door een jongen die we op straat tegenkwamen. Hij heeft ons ongeveer de hele stad laten zien, wat voor een eerste dag Afrika nogal overweldigend was voor ons. Maar zo zijn we wel op plekken geweest waar we anders niet zouden zijn gekomen; onder andere het voetbalstadion, de drukste markt van de stad, een museum, de sloppenwijk danwel haven van de stad en een barretje recht aan zee. We zijn tot de conclusie gekomen dat Afrika een compleet andere wereld is dan Nederland; alles kun je kopen op straat, je moet oppassen dat je niet in het open riool stapt, het verkeer bestaat voornamelijk uit taxi’s en iedereen gooit zijn afval op straat.

Na het drukke Accra zijn we naar de Volta Regio gegaan. Hier zagen we een ander Ghana: mooie natuur, lieve mensen die je willen helpen en dorpen waar amper toeristen komen. We hebben dan ook overal ‘obruni!’ gehoord, wat ‘blanke’ betekent. Kinderen willen je aanraken, als ze dat durven, en anders is zwaaien vanaf een afstandje ook goed. En kinderen zijn er veel in Ghana! Iedere vrouw loopt of met een kind op haar rug gebonden, of is zwanger, of is nog niet oud genoeg om zwanger te zijn. De wegen waren in dit deel van Ghana zoals je verwacht van een Afrikaans land: vol met gaten, als je al asfalt hebt… Anders is het een onverharde weg met rood zand, wat al je spullen net een ander kleurtje geeft. Hier hebben we onze eerste gedeelde taxi-ritje gehad waarbij alle ruimte volledig werd benut, met negen mensen inclusief een geit in de kofferbak.

Een 14 uur durende reis in wel zeven verschillende voertuigen en bestaande uit héél veel wachten, bracht ons naar Tamale, een stad in het noorden. Na een paar dagen daar konden we met bekenden meereizen naar Mole National Park. Dit is het enige safaripark in Ghana. We hebben hier meerdere olifanten gespot en te voet gevolgd. Vanuit ons hotel hadden we uitzicht op de drinkplaats. Het was een plaatje!

Via een tussenstop in Techiman gingen we vervolgens door naar Berekum, de plek waar ik nu drie maanden met Isabelle zit. Dirk en Carlijn waren op dat moment de co-assistenten daar en konden ons alles laten zien. Ze hadden geregeld dat een Ghanese vrouw voor ons ging koken. Haar man bleek priester te zijn en we aten in hun kerk. De hele familie was van deze obruni-invasie onder de indruk en werkelijk iedere hap die we namen is gefilmd of op de foto gezet. Het waren gezellige dagen in Berekum en bovenal was en is het heel leuk dat Vincent heeft gezien waar ik de komende tijd vertoef.

Daarna was het weer tijd om met zijn tweeën verder te gaan, en wel richting de kust! Hier was wederom een heel ander Ghana, meer het vakantieland-Ghana met palmbomen en strand. Maar voordat het zwemmen en luieren kon beginnen zijn we eerst naar Kakum National Park geweest. Dit is een tropisch regenwoud waar touwbruggen tussen de boomtoppen zijn gespannen. Echt een enorm goed idee, het gaf een waanzinnig uitzicht! Vervolgens zijn we naar de slavenforten in Cape Coast en Elmina geweest. Hier werden de slaven verkocht en gevangen gehouden totdat ze werden verscheept. Het was zeer indrukwekkend om dit te zien.

Na deze leerzame geschiedenisles begon het relaxen dan echt! We begonnen in de Green Turtle Lodge, een klein paradijs op aarde, in een huisje direct aan het strand. Aangezien Vincent met mijn verjaardag niet meer in Ghana zou zijn hadden we afgesproken dit eerder te vieren. Hij verraste me met een gepland dagje inclusief verjaardagsslingers! We hadden ontbijt op het strand en gingen daarna naar een plaatsje verderop om surflessen te krijgen. Uiteraard waren we ware natuurtalenten. Het hotel waar we sliepen was veel luxer dan we gewend waren en de warme douche was fantastisch. Vanuit hier gingen we door naar onze laatste stop voor Accra: Big Milly’s bij Kokrobite beach. Voor degenen die ooit nog naar Ghana willen gaan: dit is een echte aanrader! Deze plek is ingericht door iemand die begrijpt wat reizigers willen. Een eigen huisje, leuk personeel, relaxte stoelen, barretje, tafeltennistafel en direct aan het strand. Hier hebben we met de lokale kinderen gespeeld en was iedereen door het dolle heen toen we ballonnen gingen uitdelen. Een jochie van twaalf was helemaal onder de indruk van ons en heeft ons de dagen dat we daar waren niet uit het oog verloren.

Toen was het alweer tijd om weer naar Accra te gaan, richting het vliegveld. Het was moeilijk om afscheid van elkaar te nemen. Maar we hebben vier ongelooflijk fijne weken samen gehad!! Dit had ik nooit willen missen.

• 08 September 2013 - 19:28

Margot:

Klinkt als een top reis samen, super leuk om te lezen! :)

• 08 September 2013 - 21:10

Jorien:

Leuk verslag! Ben benieuwd naar de foto's!

• 19 September 2013 - 17:22

Martijn Beenker:

Toch bijzonder dat je duizenden kilometers verderop zit, en dan onder de indruk bent van een pingpong-tafel...

Hoe was het begin van je coschappen, en ben je al herenigd met Isabelle?

Ben benieuwd.

Heb je trouwens tijd om een instagram-account/Flickr-account bij te houden?